Az inzulin­érzékenységről

„Javítja az inzulinérzékenységet”, ezt most mindenre is ráírják, a hónap marketingszövege, de mit is jelent?

Röviden, tömören:

Az inzulin egy hormon, aminek feladata, hogy csökkentse a vérünkben lévő cukor szintjét, az által, hogy bejuttatja azokat a sejtekbe (máj, izom, zsír), amit energiaként a sejt felhasznál (vagy megfordítva feladata, hogy az energiát adó cukrokat a vérből a sejtekbe juttatja) vagy elraktároz (ha a zsírsejt, nah, akkor ITT hízunk).

Az IR és 2. típusú cukorbetegség oka, hogy a sejteket már nem érdekli annyira az inzulin, így az cukrot nem tudja a sejtekbe juttatni, ami a vérben marad, magas marad a vérben lévő cukor szintje és mivel nem csökken a cukor még több inzulint nyom a hasnyálmirigy a vérbe és így tovább. Ez rossz! Ez egy ördögi kör, ami okozhat, sőt okoz is rosszullétet, amin legkevésbé sem egy sütike vagy üccsike segít, mert ugye rosszul vagyunk kell valami finimini kis lélekbonbon vagy micsoda….

Ezzel szemben az inzulinérzékenység, amikor a sejtek nagyon szeretik az inzulint és kisebb mennyiségre is boldogan ugranak, megnyitják kapuikat (sejtmembránjaikat) a cukornak, amiből energiához jutnak. A vér cukorszintje csökken, az inzulin a helyére kerül. Mindenki boldog! Volt értelme ennünk, az energia jó helyre került.

Gyakorlatban, ha evés után 20 perccel rád tör a farkaséhség és tényleg korog is gyomrod, valószínűleg előtte olyat ettél, ami hirtelen megdobta az inzulinszinted (pl. gyümisali, natúr tészta, pufirizs magában, de még a divatos (főleg, ha agyoncukrozott) zabkása­*) és 20 perc alatt a béka popija alá esett vissza. Ilyenkor lehet szédelegni, elájulni, edzésen rosszul lenni, amire gyorsan egy kevés cukor a megoldás, de ha túlzásba esünk, kezdődik újra…. ennek a folyamatnak lesz az eredménye, hogy a sejtek ezt megunják, és nem érdekli őket, hogy az inzulin mit akar tőlük, rezisztensek lesznek.

*A zabkása akkor lesz remek reggeli:
– ha a te anyagcseretípusodnak megfelel
– ha fehérjével, zsírokkal kiegészítve eszed pl. fehérjepor + mogyoróvaj / olajosmagvak, én még zöldséget (cukkinit, céklát) is szoktam bele főzni, így lesz teljes értékű reggeli.

Ezt a folyamatot nagyon sok tényező segíti vagy gátolja. Erről könyveket lehetne írni. Sőt jó sokat is írtak róla, ezért a teljesség igénye nélkül pár dolog, ami segíti:

  • MOZGÁS: cardio, HIIT, súlyzós, erőnléti, tánc hajnalig :D, minden mozgás jó!
  • lassú felszívódású szénhidrátok (ch) fogyasztása (a funkcionális étkezés más)
  • reggel, este a ch fogyasztás kerülése (sokan reggelire, vacsira gyümit esznek, mert könnyű és egészséges, de sokszor ez az oka annak is, hogy nem akar moccani az a fránya „utolsó 5 kg”)
  • klasszikus tiltós ételek, italok (junk food, gyümölcslevek, alkohol, koktélok, üdítők)
  • gyümölcsöt tízóraira és uzsira érdemes időzíteni és akkor is olajosmagvak/vajak társaságában (hogy lassítsa a benne lévő gyümölcscukrokat)
  • édesítők mellőzése
  • csalónapok helyett, csalóétkezések (amikor nem egész nap hullámvasútasat játszunk vele, csak egyetlen étkezésre eszünk olyan fogást, amit a diétánk nem engedne meg)
  • ha szükséges fogyás, akkor is, ha vékony alkat, de a zsigeri zsír mennyisége magas
  • éhezés kerülése (pl. napi csak egy tábla csoki (mert kcla-ba kevés), de még egy versenyfelkészülés is ide tartozik (alacsony ch, alacsony zsír)
  • böjt (időszakos is segíthet, 1-2-3 naposakat folyamatosan tesztelgetik IR és cukorbetegeknél jó eredményekkel)

  • táplálékkiegészítők, amiket érdemes beépíteni a mindennapokba: glicin, inulin, taurin.  Ezeket a kiegészítőket nálam is meg tudjátok vásárolni, praktikus ízesítetlen változatban, amit a reggeli/esti turmixba, hideg teába, akármibe elkeverve tudtok fogyasztani. Továbbá ajánlják még az inozitolt és a magnéziumot is.
  • természetesen a személyre szabott étrenddel

Lényegében a „javítja az inzulinérzékenységet” felirat egy jó dolog lenne, ha nem arra használnák, hogy olcsó és mindenki számára elérhető dolgok helyett drága készítményeket adnának el vele.

Nem mellékesen a stabil vércukorszint minden diéta alapja, mivel az inzulin a zsírraktározást is szabályozza! Ez is jó marketing szöveg. Mindenképp érdemes figyelni rá, még a baj előtt! Ha felkeltettem érdeklődésed, keress bizalommal.

A zsírraktározást befolyásoló tényezőkről részletesebben a következő bejegyzésemben olvashattok.

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg!

Megosztom Facebookon
Megosztom Twitteren

Hozzászólások

Testösszetétel mérő gépem hordozható!

Szívesen vállalok előre egyeztetett időpontban és feltételek mellett kitelepülést különböző rendezvényekre, cégeknek, fitnesz termeknek vagy bármilyen egyéb célból.

A weboldalon a felhasználói élmény javítása érdekében sütiket alkalmazunk.